6 områder der dere kan tjene mer penger
Alle nyter godt av at bedriften tjener mest mulig: Kundene, medarbeiderne, leverandørene, styremedlemmene, eierne. Her følger 6 områder det kan være lurt å fokusere på.
1. Spør hva kundene dine vil ha. Vi har aldri hatt så gode muligheter for å få innspill fra kunder som vi har i dag. Kundene er ofte den beste kilden til produktutvikling du har. Spør om hva de synes – få tilbakemelding på produktidéer og produkter dere allerede har. Dette kan gjøre at dere unngår feil som kunne ha kostet dere dyrt, og det kan også hjelpe til med salget.
2. Selg løsninger – ikke ting. Det er viktig selgere ikke bare går for et raskt salg for å tjene litt penger akkurat der og da, men at salget hjelper kunden på en best mulig måte. Kunden blir fornøyd selv i et langsiktig perspektiv, og både bedriften og selgeren tjener mer penger. Uansett om dere selger et produkt eller en tjeneste så presentér det som en løsning. Løsninger trigger kundenes interesse fordi de gjør livet enklere, de drar bedriften framover og til syvende og sist; skal bedriften lykkes, er det gode løsninger som teller. Hvis man bare passer på å fokusere på løsningen hvert produkt representerer, vil salget øke dramatisk.
3. Ikke bare spar penger. Bruk dem også – på en smart måte. Uansett om dere er i oppstart, i en vekstfase eller prøver å holde hodet over vannet så bør ikke kostnaden være det man styrer etter når man tar viktige avgjørelser. Bytt heller ut «kost» med «nytte». Still spørsmålet «Hvilken verdi gir dette oss?»
4. Du må reforhandle avtalene dine. Et område man kan ta tak i for å sitte igjen med mer penger på bunnlinja, er reforhandling av avtaler. Huseier, forsikringsselskap og leverandører generelt har stort sett noe å gå på når de forhandler kontrakten i utgangspunktet. Klarer man å kutte faste utgifter som dette med noen få prosent betyr det mye på et langsiktig plan.
5. Gjør om årsbonuser til månedsbonuser. Har du lagt merke til at selgere ofte blir mer motivert av bonuser på kort sikt i stedet for på lang sikt? Det er viktig å ha et budsjett som går på et helt år, men det er minst like viktig at selgerne er motivert på kort sikt.
Gjør årsbonuser om til månedsbonuser – om enn bare halvparten, så kan den andre halvparten fortsatt være årsbonus. Ved å lage et bonussystem som er mer knyttet til medarbeidernes hverdag, i stedet for at de må vente til året er omme før de får gulroten, vil du ikke bare øke alles moral, men også øke inntjeningen til bedriften.
6. Test ut nye strategier – ofte. Det er lett at man kommer inn i et mønster der man gjør de samme tingene om og om igjen – særlig når bedriften har eksistert i mange år. Det er viktig å fornye seg. Ikke bare vær åpen for endringer, men let etter dem. Det er gode muligheter for at det finnes bedre løsninger, bedre måter å gjøre ting på, bedre strategier og metoder du ikke har tenkt på. Vær proaktiv, søk endringer, og bestem deg for å undersøke nye ideer innenfor hvert enkelt felt i bedriften minst en gang i året.
Hva syns du? Har du noen eksempler på områder dere har jobbet med for å sitte igjen med mere på bunnlinja? Legg gjerne igjen en kommentar i feltet under.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!